Kdybychom se vás zeptali, zda dokážete odhadnout nosnost dřevěných přepravních palet, dokázali byste na tuto otázku přesně odpovědět? Otázka je poměrně záludná, protože, jak víte, dřevo je poměrně křehký materiál, a stačí do dřevěného prkna nebo desky uhodit kladivem a rozlomí se na více kusů. Jestliže však masivní dřevo opracujete a sestavíte do určité podoby, unese mnohem víc, než si mnozí myslí. Docela obyčejná palety z dřevěných prken o tloušťce zhruba půl druhého centimetru, podepřené dřevěnými trámky, si poradí se statickou zátěží po celé ploše palety až dvě tuny. To je skutečně obdivuhodné, ovšem platí to pouze za předpokladu, že paleta je nová či minimálně opotřebená, nepoškozená mechanickými či povětrnostními vlivy.
Časté vystavování dřevěných palet dešti, sněžení, námraze a vlhkosti zvýší nebezpečí rozšíření plísní, hniloby a dřevokazných hub a paleta se pak začne rychle rozpadat. Tomu zčásti může zabránit ošetření speciální penetrací a nátěry, ale dřevo se přece jen nepodaří tak dobře zajistit proti rozkladu, že životnost palet zůstává stále poměrně krátká. U některých se dokonce počítá s tím, že jsou jednorázové. Jak to ale vyřešit, pokud potřebujete paletu stabilní, aby vydržela stovky či tisíce přepravních cyklů, a její životnost byla mnohem delší?
Tím vhodným řešením jsou plastové palety. Jedná se o speciální tvrzený plast, který si snadno poradí nejen se stejnou zátěží, ale dokonce s více než dvojnásobnou. Nosnost plastových palet je až pět tun. Počítá se s nimi pro IBC kontejnery, což jsou plastové skládací boxy, určené pro přepravu tekutých a polotekutých zeleninových a ovocných polotovarů, jako jsou šťávy, dřeně, pasírované plody atp. IBC kontejnery o objemu 1000 litrů se skládají na sebe do několika pater, čímž se plně uplatní maximální nosnost palet a zároveň se zaplní přepravní prostor, takže bude optimálně využitý.